Aktywne granie jest korzystne dla zdrowia mózgu

Gry wideo wymagające fizycznego zaangażowania znacząco polepszają zdrowie mózgu wraz ze starzeniem się – podają badacze z University of Manchester.

Autorzy badania, dr Emma Stanmore i Joseph Fifth, mówią, że systemy wykorzystujące fizyczną aktywność do grania, takie jak Wii i Xbox Kinect, mogą polepszyć funkcjonowanie mózgu u ludzi z zaburzeniami neurologicznymi oraz zadbać o nasze zdrowie i aktywność umysłową wraz z naszym starzeniem się.

W pierwszej tego typu analizie wszystkich opublikowanych dowodów badacze zebrali dane z 17 badań klinicznych rozpatrujących efekt aktywnego grania na funkcjonowanie poznawcze wśród 926 ludzi. Zostało to opublikowane w czasopiśmie Neuroscience and Biobehavioral Reviews i było efektem współpracy między The University of Manchester, King’s College London, KU Leuven i ETH Zurich.

Joseph Firth mówił: Wraz ze starzeniem się ludzi, ich funkcje mózgu, takie jak pamięć, koncentracja i uwaga przestrzenna, naturalnie ulegają osłabieniu. Rozmaite stany neurologiczne, takie jak choroba Alzheimera i Parkinsona, łagodne zaburzenia funkcjonowania i demencja, mogą hamować funkcje poznawcze ludzi i obniżyć ich zdolności do codziennego funkcjonowania.

Ostatnio coraz częściej podejmuje się temat wykorzystania aktywnego grania w rehabilitacji tego typu stanów oraz w celu promowania zdrowego starzenia się. Dlatego też byliśmy podekscytowani dowiadując się, że dostępne dowody pokazują, jak tego typu gry mogą znacząco poprawić całokształt funkcjonowania poznawczego, szczególnie z korzyścią dla uwagi, funkcji wykonawczych i zdolności wizualno-przestrzennych.

Fizycznie angażujące gry wideo mają, zgodnie z naszym badaniem, większy wpływ na funkcjonowanie mózgu niż zwykła regularna aktywność fizyczna – co sugeruje, że korzyści płynące z tych gier to coś więcej niż chodzenie w kółko.

Dr Stanmore zakończyła losową kontrolowaną próbę w 18 miejscach w Manchesterze i Glasgow. Próba pokazała, że gry MIRA (producent gier terapeutycznych z wykorzystaniem sensora Kinect – przyp. red) poprawiają równowagę, poczucie bólu i strach przed upadkiem po 12 tygodniach użytkowania.

Mówi: Nasze badanie pokazuje, że potencjał aktywnych gier wideo może być wykorzystywany niezależnie w domu oraz nadzorowany zdalnie przez terapeutów.

Korzyści dla mózgu mogą być związane z tym, że tego typu aktywności są wymagające fizycznie, co również wymaga koncentracji i wysiłku poznawczego, skutkując pozytywnymi efektami dla ciała i mózgu.

Mamy nadzieję, że to badanie zachęci narodową służbę zdrowia (NHS) i pomoc socjalną, by przyjrzeli się aktywnemu graniu jako elementowi ich pakietu wsparcia, co niektóre z nich już wdrażają.

Tłumaczenie: Damian Adamowicz
Źródło tekstu i obrazu: University of Manchester
Oryginalne badanie: Otwarty dostęp; Stanmore E, Stubbs B, Vancampfort D, de Bruin ED, Firth J (2017). The effect of active video games on cognitive functioning in clinical and non-clinical populations: A meta-analysis of randomized controlled trials. Neuroscience and Biobehavioral Reviews. Published online April 23 2017 doi:10.1016/j.neubiorev.2017.04.011