Możliwości sztucznej inteligencji w branży gier wideo

Pong” to nazwa pierwszej komercyjnej gry wideo, która została wydana na rynek w 1972 roku. Polegała ona na odbijaniu piłeczki za pomocą paletki na drugą stronę ekranu w rzucie z góry.

Od tamtego czasu gry wideo przeszły ogromną drogę, przyciągając nas fascynującymi historiami i fabułą, tworząc wspaniałe światy do odkrywania. W dzisiejszych standardach każda gra zawiera NPC (ang. non-player character), czyli postać niezależną. Po raz pierwszy NPC pojawiły się w 1974 roku w jeszcze papierowej wersji RPG (ang. role-playing game) – Dungeons & Dragons (D&D). Były to proste postacie, które działały według uprzednio określonych reguł. Dziś postacie poboczne są dla nas naturalnym widokiem, do którego jesteśmy przyzwyczajeni.Rozmowy z NPC często przebiegają w szablonowy sposób, co czasami sprawia, że gra staje się nudna, a powtarzające się zdania stają się monotonne. W rezultacie spora część graczy po prostu przewija dialogi, skupiając się głównie na samej rozgrywce.

Jednym z ostatnich przełomów w dziedzinie sztucznej inteligencji może być rewolucjonizacja roli NPC poprzez wyposażenie ich w sztuczną inteligencję, co umożliwi graczom jeszcze większe możliwości interakcji oraz zwiększy imersje. Z całą pewnością obiecującą technologią na tym polu jest NVIDIA ACE pozwalająca na prowadzenie rozmów z NPC w czasie rzeczywistym za pomocą mikrofonu, przekształcając mowę gracza na tekst i generując odpowiedź NPC, która pasuje do świata gry zmienia nudne przewijanie dialogów w dynamiczną narrację powiazana z fabuła. Takie rozwiazania w połączeniu z VR może dostarczyć niesamowite efekty. Nie tylko NVIDIA, ale także Microsoft poszedł w tym kierunku podjęwszy współpracę z InWorld, firmą zajmującą się tworzeniem fabuł i dialogów do gier viedo za pomocą sztucznej inteligencji. Idąc tą drogą, można zadać sobie pytanie, czy sztuczna inteligencja jest w stanie samodzielnie stworzyć grę?

Pomysł na stworzenie gry jednym promptem może być nieco zbyt optymistyczny, aczkolwiek możemy pokrótce sprawdzić, jak AI poradzi sobie z każdym etapem tworzenia gry.

Krok pierwszy- Pomysł

Na początku potrzeby jest pomysł który ukierunkuje dalsze działanie. W tym miejscu naturalnym kierunkiem byłoby skorzystanie z platformy ChatGPT lub innego generatora tekstu, który na pewno dostarczy masę ciekawych pomysłów na grę, fabułę oraz tworzenie profili postaci.Kiedy już mamy opis świata i postaci, przechodzimy do wprowadzenia tych pomysłów w życie.

Krok drugi- Preprodukcja

W obecnym etapie skupiamy się na opisie szczegółowych mechanik gry oraz koncepcji tworzenia poziomów. W tym jak i poprzednim poziomie generatory tekstu świetnie sprawdzą się w tym zadaniu.

Krok trzeci- Produkcja

Potrzebujemy modeli do naszej gry wideo. Współczesne gry występują w formatach 2D lub 3D. W przypadku gier 2D, oczywiste jest zastosowanie generatywnej sztucznej inteligencji do produkcji obrazów. Jednak wizja generatywnej AI, która masowo tworzy modele 3D, staje się coraz bardziej interesująca. Istnieją już strony takie jak Meshy lub Alpha 3D, które potrafią przekształcić obrazy 2D (również stworzone za pomocą AI) w gotowe modele 3D. Co jednak, jeśli nie mamy pomysłu w głowie, lub żaden z gotowych modeli nie spełnia naszych oczekiwań? To nie stanowi absolutnie problemu dzięki istnieniu stron takich jak Sloyd, które potrafią przekształcać tekst (prompt) w modele 3D. Po uzyskaniu modeli musimy przystąpić do programowania. Aby sztuczna inteligencja poradziła sobie z programowaniem, należy podzielić pracę na mniejsze części i krok po kroku rozwiązywać zawiłe ścieżki nieprawidłowego kodu, który wypluwa. Nie ma się jednak czym martwić, ponieważ sztuczna inteligencja potrafi sama poprawić trefny kod. Co do fizyki gry oraz animacji modeli, nie musimy się zbytnio trudzić, ponieważ możemy skorzystać z silnika Unity, który ma wbudowaną sztuczną inteligencję, znana jako Unity Muse. Produkcja muzyki nie będzie problemem dzięki stronie takiej jak Soundraw.com, a nagranie dialogów zajmie się na przykład ElevanLabs.

Krok czwarty- Testy i optymalizacja

Nasza prosta gra teraz musi przejść przez fazę testów, którymi zajmą się oczywiście boty z wbudowaną sztuczną inteligencją, na przykład ze strony model.ai.

Podsumowanie

Obecność AI w coraz większej skali w branży gier wideo to tylko kwestia czasu. Obecnie, dzięki odpowiedziom na komendy („promptom”), nawet absolutny amator może stworzyć prostą grę, korzystając z AI. Przykłady takich działań można znaleźć w internecie – wystarczy wpisać frazę „make games with AI” na YouTube, aby zdać sobie sprawę z ogromu tego typu treści.

Czy sztuczna inteligencja stanowi zagrożenie dla branży gier wideo? Prawdopodobnie AI będzie wspierać zespoły i przyspieszać pracę, co paradoksalnie może pomóc ludziom w branży. Jednak z drugiej strony firmy, widząc możliwości sztucznej inteligencji, mogą zdecydować się obciąć koszty poprzez zmniejszenie liczby pracowników do niezbędnego minimum. Najbardziej dotknięci taką zmianą mogą być graficy, którzy pracują na zlecenie, tworząc tylko te obrazy, które są im potrzebne do konkretnego projektu. Mimo to, chciałbym wierzyć, że ludzie nie będą musieli rywalizować z AI o swoje miejsca pracy, a sztuczna inteligencja stanie się pomocnym narzędziem, a nie konkurentem.

 

 

 

źródła:

https://inworld.ai/

https://www.meshy.ai/

https://www.sloyd.ai/

https://www.alpha3d.io/ai-3d-model-generator/

https://unity.com/products/muse

https://soundraw.io/

https://elevenlabs.io/

https://www.museumofplay.org/blog/the-history-of-npcs/

https://www.youtube.com/watch?v=5R8xZb6J3r0&t=111

 

 

Close