Ludzie zmieniają swoją moralność pod wpływem chwili
Zgodnie z badaniami z Plymouth University technologia wirtualnej rzeczywistości może pokazać nam, jak człowiek rzeczywiście zachowałby się w trudnej sytuacji moralniej – niezależnie od tego, co sam oświadczyłby pisemnie.
Badanie prowadzone przez doktorantkę Kathryn Francis w School of Psychology pokazuje, że będąc zanurzonymi w wirtualnej rzeczywistości, ludzie częściej poświęcają życie innych w zamian tego, co uznają za wyższe dobro.
W przedstawionym dylemacie moralnym ludzie mieli zdecydować, czy zepchnąć jedną osobę z mostu by uratować pięciu ludzi uwięzionych na szynach kolejowych. Badacze odkryli, że w wirtualnej rzeczywistości ludzie częściej poświęcali tą osobę – tzn. spychali ją z mostu – niż pokazywała to pisemna wersja eksperymentu.
Zauważyli również, że na podstawie cech antyspołecznych można było przewidzieć, że w wirtualnej rzeczywistości badany poświęci inną osobę na moście, jednak nie można było tego przewidzieć w przypadku testu pisemnego.
Badanie te jest rezultatem współpracy pomiędzy badaczami: Kathryn Francis, dr Sylvia Terbeck, dr Michaela Gummerum, dr Giorgio Ganis i Grace Anderson w uniwersyteckim School of Psychology oraz dr Ian Howard i Charles Howard z Centre for Robotics and Neural Systems.
Wyniki badań sugerują, że technologia Oculus Rift – urządzenie do symulacji wirtualnej rzeczywistości często wykorzystywane do domowej rozrywki – może być wartościowym narzędziem do badania zachowań w bardziej precyzyjny sposób niż dotychczasowe tradycyjne metody.
Kathryn, która bierze udział w uniwersyteckim programie doktorskim innowacji poznawczych CogNovo, mówiła:
Nasze rezultaty oferują nowe spojrzenie na naturę zachowań moralnych wykraczając poza sam sąd moralny. Zademonstrowana różnica pomiędzy sądami moralnymi na papierze i zachowaniami moralnymi w wirtualnej rzeczywistości sugeruje, że mogą być one kierowane przez zupełnie inne procesy. Potwierdza to stare powiedzenie: „zrób tak jak ja mówię, ale nie tak jak ja robię” (ang. „do as I say, not as I do”), co podkreśla realną różnicę pomiędzy zachowaniem i sądem moralnym. Wraz z powstaniem technologii wirtualnej rzeczywistości możemy wgłębić się w istotę problemu mechanizmu podejmowania trudnych decyzji podczas konfrontacji z emocjonalnie awersyjnymi dylematami.
Dr Sylvia Terbeck, wykładowca Psychologii Społecznej i współautorka badania dodała:
Możliwość zanurzenia się w wirtualnym świecie w celu określania działań moralnych otwiera nam nowe możliwości dla przyszłych psychologicznych odkryć przy problemie zachowań antyspołecznych.
Dr Ian Howard, profesor nadzwyczajny w Centre for Robotics and Neural Systems mówił:
To dobry przykład zastosowania technologii gier komputerowych w wartościowych badaniach zachowań. Jesteśmy w trakcie ulepszania tych symulacji by stworzyć jeszcze bardziej realistyczne środowisko interakcji w świecie wirtualnym.
Tłumaczenie: Damian Adamowicz
Źródło tekstu i obrazu: Amy McSweeny – University of Plymouth
Oryginalne badanie: Otwarty dostęp; Francis KB, Howard C, Howard IS, Gummerum M, Ganis G, Anderson G, et al. (2016) Virtual Morality: Transitioning from Moral Judgment to Moral Action? PLoS ONE 11(10): e0164374. doi:10.1371/journal.pone.0164374